Coșul este gol.

Nici-un autovehicul nu se află in garaj.

Nici-un accesoriu nu se află la favorit.

  • Romania flagAi nevoie de ajutor?Contacteaza-ne la:
  • Ukraine flagПотрібна допомога?Зв’яжіться з нами:
  • +40 317 133 333

Totul despre normele de poluare auto | Autoklass.ro

 18 Mai 2023

Norma de poluare a unui autoturism devine un criteriu important în procesul de achiziție, mai ales dacă ai în vedere cumpărarea unei mașini second-hand. În contextul actual, cu măsuri din ce în ce mai stricte în privința protecției mediului înconjurător, respectiv cu restricții de trafic și taxarea mașinilor cu un grad ridicat de poluare, decizia finală de cumpărare ar trebui să țină cont și de norma de poluare auto.  

  • Norme de poluare Euro: ce sunt și cum se clasifică
  • Normele de poluare Euro pe ani: evoluție și cerințe
  • Ce restricții există și care sunt planurile Uniunii Europene
  • Ce ar putea prevedea noua normă de poluare Euro 7
  • Strategia Mercedes-Benz privind emisiile poluante și sustenabilitatea
  • Moduri de identificare norma Euro: cum poți afla gradul de poluare al autovehiculului

Norme de poluare Euro: ce sunt și cum se clasifică

Normele de poluare Euro, stabilite de Uniunea Europeană în procesul de fabricație al autovehiculelor cu ardere internă, sunt măsuri obligatorii care au scopul de a reduce gazele și noxele de eșapament, respectiv de a îmbunătăți calitatea aerului atmosferic în spațiul european.

În prezent, preocupările europenilor sunt din ce în ce mai mari față de acum 30 de ani, când s-a oficializat prima normă de poluare Euro. Toată atenția experților de mediu este distribuită în jurul fenomenului de încălzire globală, respectiv efectele actuale și viitoare ale acesteia pentru sănătatea planetei.

Clasificarea normelor de poluare Euro

Normele de poluare Euro stabilesc limite pentru patru tipuri de emisii: NOx (oxid de azot), CO (monoxid de carbon), particule fine (PM) și hidrocarburi nearse (THC și NMHC).

La ora actuală există 6 norme de poluare: Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 și Euro 6. Euro 7, despre care vom discuta în cadrul acestui articol, este ultima normă de poluare la care se lucrează și se negociază, în vederea intrării în vigoare.

Mașinile care nu se regăsesc în niciuna dintre normele menționate mai sus sunt considerate mașini non-Euro. Altfel spus, sunt autoturisme care au peste 30 de ani vechime.

Normele de poluare Euro pe ani: evoluție și cerințe

Primele studii și reglementări privind emisiile de gaze și noxe produse de utilizarea autoturismului au fost inițiate în anul 1970. Totuși, au trecut mai bine de 20 de ani până la introducerea unor măsuri obligatorii de limitare a acestora pentru producătorii de autoturisme.

Principiul general de aplicare al acestor norme sau standarde de poluare prevede ca, odată intrată în vigoare norma Euro stabilită, toți producătorii auto care distribuie autovehicule noi pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să se alinieze măsurilor și cerințelor impuse de aceasta. 

Norma de poluare Euro 1

În anul 1992 a fost introdus primul standard european, cunoscut ca Euro 1, și a constat în limitarea emisiilor motoarelor cu combustie internă. El se aplică tuturor mașinilor noi care au primit omologare UE de acest tip începând cu luna iulie 1992. Acest set de noi reguli a coincis cu introducerea obligatorie a convertoarelor catalitice pentru mașinile cu motor pe benzină pentru a reduce emisiile de monoxid de carbon.

Norma de poluare Euro 2

În anul 1996 a fost introdusă norma de poluare Euro 2 și se aplică tuturor autovehiculelor noi fabricate după 1 ianuarie 1997. Aceasta prevede limite maxime de emisii poluante diferite pentru motoarele diesel și pentru motoarele pe benzină. În plus, s-au redus nivelurile maxime de poluare pentru toate cele patru categorii de emisii majore.

Norma de poluare Euro 3

În anul 2000 a fost introdusă norma de poluare Euro 3 și se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2001. Aceasta s-a caracterizat prin introducerea unor limite separate pentru hidrocarburile și emisiile de oxizi de azot la motoarele pe benzină și o limită separată de oxid de azot pentru diesel. Mai apare obligativitatea instalării „OBD” - Sistem de bord pentru diagnosticare.

Norma de poluare Euro 4

În anul 2005 a fost introdusă norma de poluare Euro 4 și se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2006. Pe lângă reducerea semnificativă a limitelor admise pentru particule și oxizi de azot în motoarele diesel, au apărut primele motoare diesel dotate cu filtru de particule (DPF), care pot reține până la 99% din particule.

Norma de poluare Euro 5

În anul 2009 a fost introdusă norma de poluare Euro 5, în care filtrul de particule pentru motoarele diesel a devenit obligatoriu. Norma se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2011. Totodată, a fost introdusă și o limită de particule pentru motoarele pe benzină cu injecție directă. O limită suplimentară a numărului de particule emise la motoarele diesel a fost introdusă și pentru mașinile înmatriculate începând cu 1 ianuarie 2013.

Norma de poluare Euro 6

În anul 2014 a fost introdusă norma de poluare Euro 6 și se aplică tuturor mașinilor noi înmatriculate începând cu 1 septembrie 2015. Obiectivul principal a fost reducerea cu 67% a nivelurilor permise de oxizi de azot la motorină și introducerea unei limite de particule pentru benzină. Așadar, producătorii de motoare pe motorină au apelat la soluții precum reducerea catalitică selectivă, care implică un lichid care transformă oxidul de azot în apă, iar azotul este evacuat în eșapamentul mașinii, sau recircularea gazelor de eșapament, care înlocuiește o parte din gazele de evacuare cu aer de admisie pentru a reduce cantitatea de azot care poate fi transformată în oxizi de azot. De asemenea, apar și primele filtre de particule pentru mașinile cu motoare pe benzină.

 Euro 6.2 (cunoscut și ca Euro 6d-TEMP), introdus în anul 2017, și Euro 6.3 (cunoscut și ca Euro 6d), introdus în anul 2020, au venit cu noi reglementări pentru motoarele termice. În principiu, vorbim de introducerea unei noi modalități de testare: WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure).

 Privind retroactiv, limita maximă admisă pentru monoxidul de carbon (CO) a fost de 2.72 g/km la Euro 1 (ambele tipuri de motoare termice), iar la Euro 6 este 1.0 g/km (benzină) și 0.5 g/km (motorină). De asemenea, limita maximă admisă pentru oxizii de azot (NOx) a fost de 0.15 (benzină) și 0.5 (diesel) la Euro 3, respectiv 0.06 g/km (benzină) și 0.08 g/km (diesel) la Euro 6. 

Ce restricții există și care sunt planurile Uniunii Europene

În multe dintre orașele europene, precum Bruxelles, Paris, Milano sau Stuttgart, au fost stabilite restricții sau limitări de circulație în ceea ce privește autoturismele care poluează excesiv. Măsurile afectează mai ales posesorii de mașini cu motorizări diesel, dar obligații sunt și pentru cei care conduc mașini cu motorizări pe benzină, cu norma de poluare sub Euro 5.  

În Bruxelles sunt zone semnalate „LEZ”, adică „Low Emission Zone”. De exemplu, autovehiculele diesel cu norma de poluare Euro 6d pot circula în zonă pe când un autovehicul diesel cu norma de poluare Euro 4 sau mai puțin nu va avea acces.

Germania este una dintre țările cele mai stricte, în ceea ce privește normele de poluare auto. Restricțiile totale vizează mașinile diesel vechi, sub Euro 5. Asta se întâmplă în orașe precum Stuttgart sau Hamburg. Alte orașe, precum Paris sau Milano, aplică și ele restricții în unele perioade din timpul unei zile, ale unui an sau în anumite intervale orare specifice. Nerespectarea restricțiilor sau a vizelor necesare pentru acces va duce la amenzi. 

În România, la momentul scrierii acestui articol, nu există o taxă auto în funcție de gradul de poluare. Totuși, sunt în continuare dezbateri și planuri care, foarte probabil, se vor concretiza prin restricții și taxe, sub presiunea Uniunii Europene. Principalele mașini vizate sunt cele cu norma de poluare Euro 4 sau mai jos. În București s-a mai încercat implementarea „vinietei Oxigen”, o măsura care prevedea restricționarea și taxarea mașinilor poluante în zona centrală a orașului, însă aceasta a fost anulată. La fel s-a întâmplat și cu „taxa de mediu”.

Planurile Uniunii Europene cu privire la reducerea emisiilor de CO2 sunt mari și ambițioase. Ele vizează producătorii de mașinii și nu numai. La baza acestor planuri stă Legea Europeană a Climei, care face parte din Pactul Verde European.

La sfârșitul anului 2018, Uniunea Europeană a anunțat că își dorește ca Europa să devină, în 2050, primul continent fără emisii de dioxid de carbon. Mai mult, Comisia și Parlamentul European au ajuns la un acord referitor la motoarele termice: comercializarea lor începând cu anul 2035 să fie interzisă. Astfel că, din 2035, toate mașinile nou venite pe piața auto europeană ar trebui să aibă emisii zero. 

Am putea spune că se conturează o adevărată revoluție în industria auto, care, în mai puțin de 30 de ani, trebuie să se reinventeze. Cum perspectiva este clară, aceea de a se comercializa masini electrice, Uniunea Europeană a demarat deja construcția unei infrastructuri de stații încărcare pentru mașinile electrice și plug-in hybrid.

Însă, până la concretizarea planurilor UE pentru 2035 și 2050, vom avea parte de o nouă normă de poluare, considerată cea mai strictă de până acum. Aceasta a fost gândită ca un standard intermediar, care să pregătească atât producătorii auto, cât și comportamentul posesorilor de mașini, pentru un viitor electrificat.

Pentru un viitor mai bun și sustenabil, ne preocupăm constant de îmbunătățirea tuturor acțiunilor pe care le demarăm. Citește mai multe în raportul de sustenabilitate Autoklass.

Ce ar putea prevedea noua normă de poluare Euro 7

Euro 7 va introduce reglementări mai stricte pentru motoarele termice, dar și primele reguli pentru emisiile generate de frâne și anvelope, care se vor aplica inclusiv pentru mașinile electrice. Conform planurilor UE, ar trebui să intre în vigoare în anul 2025, însă procesul de aprobare este unul complex, iar termenul s-ar putea amâna.

Chiar dacă norma Euro 7 încă este în dezbatere și negociere, se pot întrevedea câteva direcții importante:

  • O limită de 60 mg/km pentru oxizii de azot (NOx), indiferent de tipul motorului termic folosit. În prezent, limita este de 60 mg/km pentru autovehiculele cu motoare pe benzină, respectiv 80 mg/km pentru autovehiculele cu motoare diesel.
  • Noi limite adiționale de emisii pentru camioane și autobuze la substanțele nocive de formadelhidă și protoxid de azot, dar și pentru amoniac la autovehicule. De asemenea, propunerea ar fi ca la măsurătorile numărului de particule (PN) să fie reduse dimensiunile lor de la 23 nm la 10 nm (PN10).
  • Emisiile vor fi monitorizate prin senzori specifici instalați încă din fabrică: „On-Board emissions Monitoring system – OBM”. Aceștia vor înregistra, pe toată durata de viață a vehiculului, nivelurile de emisii și ar ajuta la procedurile de verificare ITP. 
  • Limitele de emisii vor testate, în continuare, pe baza testelor RDE (Real Driving Emissions), cu mențiunea că se dorește o nouă abordare cu privire la condițiile în care autovehiculele pot fi conduse pe teritoriul european: creșterea temperaturii exterioare de la 35°C la 45°C, creșterea altitudinii maxime de la 1.600 m la 1.800 m sau mobilitatea rutieră pe distanțe scurte. 
  • Un autovehicul Euro 7 să respecte limitele de emisii până la 200.000 km în primii 10 ani de utilizare. Altfel spus, se dorește dublarea valorilor față de norma Euro 6: 100.000 km în primii 5 ani de utilizare.
  • Norme noi de emisii, aplicabile pentru toate vehiculele, în ceea ce privește frânele și anvelopele. Explicația ar fi simplă: procesul de fricțiune rezultat în urma frânării generează particule de emisii, iar anvelopele lasă cantități microplastice foarte mici, în urma contactului cu suprafața de rulare.
  • Euro 7 ar putea să vină și cu reguli în producția de baterii pentru mașinile electrice. Astfel, în primii 5 ani, bateria unei mașini electrice trebuie să păstreze minimum 80% din capacitatea inițială de încărcare, respectiv minimum 70% din capacitatea inițială de încărcare, până la 8 ani, sau 160.000 km.

 

Strategia Mercedes-Benz privind emisiile poluante și sustenabilitatea

La momentul actual, toți producătorii auto care comercializează mașini în spațiul Uniunii Europene au două soluții pentru a se alinia normelor de poluare obligatorii: dotarea mașinilor cu o serie de componente și tehnologii care să reducă emisiile poluante sau scoaterea completă din producție a motoarelor termice care nu mai pot să respecte cerințele Euro de poluare. Dincolo de asta, aceștia trebuie să aibă deja în lucru o strategie sustenabilă, deoarece perspectiva electrificării în industria auto este mai mult decât evidentă.

Mercedes-Benz este unul dintre marii producători auto cu o strategie clară în ceea ce privește situația climatică actuală, respectiv noile reguli și planuri europene. Reducerea semnificativă a noxelor, conform standardelor Euro 6 actuale, mai precis Euro 6d-TEMP, a fost implementată cu succes pe toate mașinile noi diesel. Printre măsurile adoptate sunt îmbunătățirea recirculației gazelor de eșapament, convertoarele catalitice performante și filtrele de particule eficiente. Mercedes-Benz C 300 este unul dintre modelele care a excelat în testele de noxe.

 Pe de altă parte, Mercedes-Benz este un susținător în ceea ce privește noua normă de poluare auto, care va ajuta la îmbunătățirea calității aerului, în măsura în care există un interval de timp suficient pentru a pune în practică toate soluțiile tehnice necesare. Totodată, producătorul și-a propus ca, după anul 2030, să comercializeze doar mașini cu propulsoare electrice. Mai mult, dorește lansarea a trei platforme electrice până în 2025: MB.EA (clasa medie și mare de automobile Mercedes-Benz), AMG.EA (clasa performance de automobile Mercedes-AMG) și VAN.EA (clasa de autoutilitare și vehicule comerciale). Prin urmare, acest obiectiv vizează toată gama de autovehicule Mercedes-Benz. 

 În prezent, autoturismele hibride sau electrice sunt o alternativă mai puțin poluantă sau cu emisii zero. Astfel, se pot lua în calcul modelele urbane smart EQ. smart este primul producător auto care a renunțat complet la motoarele termice, în favoarea celor electrice. De asemenea, modelul EQS de la Mercedes-Benz EQ este o limuzină 100% electrică, care demonstrează că performanța și sustenabilitatea pot conlucra.

 

Vezi oferta noastră de AUTOVEHICULE NOI care îndeplinesc standardele actuale de poluare auto!

Moduri de identificare norma Euro: cum poți afla gradul de poluare al autovehiculului

1.    Fizic, prin vizualizarea Cărții de Identitate a Vehicului (CIV). Trebuie să ai în vedere tipul de CIV. Pentru cele mai recente, uită-te la rubricile 6 („Număr național de registru”) sau 17 („Cod național de emisii”), iar pentru cele mai vechi, verifică rubrica 5 („Număr de Omologare”).

2.    Online, prin aplicația „Istoric Vehicul” a Registrului Auto Român (RAR). Prin seria de șasiu necesară verificării în baza de date, vei primi un document pe e-mail. Printre alte informații importante despre mașina ta, vei afla și norma de poluare.

 De asemenea, mai ține cont și de codificarea normei Euro:

  • Euro 6 – E6, R6, T6;
  • Euro 5 – E5, R5, RE, T5, H5;
  • Euro 4 – E4, R4, K4, T4, H4;
  • Euro 3 – E3, R3, K2, T3, H3;
  • Euro 2 – E2, R2, K1, T2, H2, X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3, D3;
  • Euro 1 – E1, R1, T1, H1;
  • Non-Euro – orice alte combinații de două caractere alfanumerice.

 

Orice reprezentanță RAR te poate ajuta cu eventualele nelămuriri sau alte informații suplimentare. De asemenea, la fiecare ITP se efectuează teste privind încadrarea în limitele de poluare admise de norma în care este încadrată mașina.

 

 Inginerii auto au fost determinați să găsească cele mai bune soluții tehnice pentru filtrarea emisiilor poluante, în funcție de fiecare normă introdusă. Normele de poluare Euro au un rol cert: acela de a limita emisiile de noxe astfel încât locuitorii Uniunii Europene să se poată bucura de aer curat și, implicit, de o viață mai sănătoasă.

 

 Surse foto: Shutterstock, Mercedes-Benz

 

 


MERCEDESAUTOKLASS
Citeste si
Vezi oferta pe CEL.ro