Coșul este gol.
Nici-un autovehicul nu se află in garaj.
Nici-un accesoriu nu se află la favorit.
Coșul este gol.
Nici-un autovehicul nu se află in garaj.
Nici-un accesoriu nu se află la favorit.
Deși, inițial, șoferii erau sceptici, în principal, din considerente financiare și din plăcerea de a schimba încă manual viteza, astăzi, tot mai mulți sunt interesați de o mașină care să schimbe automat treptele de viteze. Cum traficul rutier este din ce în ce mai intens, cutia automată vine cu o comoditate superioară în timpul condusului, fără a mai avea grija utilizării pedalei de ambreiaj.
Prima încercare de a construi o cutie automată îi aparține unui inventator român. George Constantinescu a proiectat convertorul fără ambreiaj și roți dințate, sub principiul maselor aflate în mișcare. Se întâmpla în anul 1923. A fost o idee de cutie automată apropiată de principiul care se folosește și în prezent, doar că nu s-a produs în serie.
Hydra-Matic a fost prima cutie automată produsă în serie și a echipat foarte multe modele de mașini din Statele Unite ale Americii, începând cu anul 1939.
Astăzi, o mașină cu o cutie automată nu mai reprezintă doar un capriciu, ci o soluție confortabilă la problemele traficului urban și nu numai. Tehnologiile moderne ale cutiilor automate asigură atât performanțe motor - transmisie bune, cât și un consum optim.
Este una dintre cele mai întâlnite cutii automate de viteze, deoarece se regăsește pe mai multe modele de mașini. Constructorii auto care au ales folosirea acestei cutii automate cu dublu ambreiaj pe mașinile lor folosesc, pe lângă tehnologiile proprii de fabricație, și anumite denumiri unice.
Cutia cu dublu ambreiaj este considerată o varianta îmbunătățită a cutiei secvențiale, despre care vom discuta în rândurile de mai jos. Denumirea de „dublu ambreiaj” înseamnă că această transmisie automată are la bază două ambreiaje interne, care pot fi „uscate” sau „umede” (baie de ulei). Aceste ambreiaje lucrează în mod alternativ sau sincron (trepte pare cu trepte impare), realizând o cuplare și o decupare automată a treptelor de viteză.
Mercedes-Benz produce, chiar în fabrica de la Sebeș, o cutie automată cu dublu ambreiaj ce are 8 trepte de viteze, cunoscută sub abrevierea de 8G-DCT (unde „DCT” înseamnă „Dual Clutch Transmission”). Este prezentă pe modele precum Mercedes-Benz Clasa B, Clasa A, dar și pe CLA sau GLA. Cea mai nouă cutie cu dublu ambreiaj, de la prestigiosul constructor auto din Stuttgart, vine cu o greutate mai mică decât cutia anterioară 7G-DCT, cu 7 trepte. În plus, cu rapoarte de transmisie mai mici, grație treptei adiționale, motorul are parametri și mai buni de consum și funcționare, bucurându-se de sportivitate, confort și eleganță la volan.
Cutia cu convertizor de cuplu (sau hidrotransformator) respectă întocmai definiția de transmisie automată a unei mașini și este întâlnită pe majoritatea mașinilor hidramate din clasa Premium. Putem afirma că este cea mai complexă cutie automată dintre toate tipurile, fiind, în același timp, apreciată pentru performanțele sale tehnice.
Convertizorul de cuplu este un cuplaj hidraulic ce schimbă automatizat treptele de viteză, fiind conectat la volanta mașinii. Acesta funcționează după un principiu simplu, cel al hidrodinamicii. În cazul de față, fluidul necesar realizării acestui principiu este uleiul de transmisie. Prin urmare, dinamica cutiei automate cu convertizor este dată de uleiul de transmisie, iar puterea cuplului este în relație directă cu turația (accelerația) motorului. Pe lângă acest fluid, convertizorul mai prezintă în componență o pompă de tip centrifugă, o turbină și un stator.
Spuneam mai sus că este o cutie complexă, pentru că presupune un ansamblu de componente, de la mecanisme planetare la frâne multi-disc, care se află sub controlul ECU al mașinii.
G-Tronic este o transmisie modernă, prezentă pe mașinile Mercedes-Benz, precum Clasa C, Clasa E, Clasa S, GLE sau GLS. Cea mai nouă cutie de acest tip oferă 9 trepte de viteze, cu timpi de schimbare foarte buni.
Se caracterizează prin prezența unui convertor de cuplu hidraulic, cu o tehnologie impresionantă de amortizare, care lucrează eficient la cupluri ridicate de putere. Pe lângă asta, vorbim și de un control mecatronic performant, așa cum Mercedes-Benz s-a impus în domeniul cutiilor automate.
Cutia automată G-Tronic cu 9 trepte de viteze, tehnic scris „9G-Tronic”, este concepută și dezvoltată în curtea Daimler AG. Ea înlocuiește o altă cutie cu performanțe notabile, „7G-Tronic”, cutia automată cu 7 trepte de viteze, produsă între anii 2003-2020. 9G-Tronic este capabilă să mențină o turație silențioasă a motorului, chiar și la viteze mari, iar plaja largă de trepte oferă agilitate și putere în orice condiții de drum.
Convinge-te de eleganță și confort! Descoperă oferta Autoklass pentru Mercedes-Benz Clasa C.
Cutiile CVT sau cu variație continuă sunt întâlnite, în principal, la constructorii asiatici de mașini. Față de celelalte tipuri de cutii automate, principiul de funcționare este cu totul diferit. Cutia CVT funcționează asemenea lanțului de la o bicicletă. Ea prezintă conuri opuse conectate la motor și punte, pe post de pinioane, și o curea sau lanț, care funcționează fără întrerupere și cu o dinamică variabilă.
Cutia automată cu variație continuă se mai caracterizează și prin faptul că se adaptează eficient cerințelor din trafic, fie prin sportivitate (turație spre zona de cuplu maxim), fie prin economie (turație la relanti).
Constructorul nipon Honda este apreciat pentru eficiența și performanța cutiilor automate CVT cu care își echipează mașinile. Înlocuind vechea tehnologie i-Shift, Honda folosește din 2005 o astfel de transmisie automată, ce este periodic îmbunătățită.
G-Design Shift este o particularitate exclusivă Honda. Inginerii brandului auto au creat o experiență de condus veritabilă, cu un motor care funcționează la un nivel optim al rotațiilor pe minut (RPM), indiferent de condițiile de drum. Așadar, vorbim de o tehnologie patentată, care distribuie eficient puterea motorului către transmisia mașinii. Honda Civic sau Honda CR-V sunt printre cele mai populare modele de la noi, echipate cu o astfel de tehnologie CVT.
Cutia automată robotizată stârnește destule controverse, însă vine și cu un avantaj important. Este o cutie automată care se regăsește pe mașini accesibile, respectiv pentru cei care au bugete mai mici de achiziție. Modelele de mașini urbane smart sunt un bun exemplu în acest sens.
Cutia robotizată are la bază principiul de funcționare al unei cutii manuale (fapt pentru care de aici pornesc și controversele), însă fără a exista o pedală fizică de ambreiaj în mașină. Sistemul electro-hidraulic face asta în locul șoferului. Modul robotizat în care acesta efectuează schimbarea treptelor nu este tocmai silențios. Așadar, în funcție de brandul auto și de propriile particularități tehnice, experiența la volanul unei asemenea mașini poate fi mai puțin plăcută, față de restul cutiilor prezentate mai sus.
Această cutie automată, dezvoltată prin anii 1970, se întâlnește pe mașinile mai vechi, cu precădere pe modelele sport sau, în prezent, de raliu. Mașinile noi de serie nu mai folosesc acest tip de cutie automată.
Cutia automată funcționează secvențial, adică trecerea se face prin fiecare treaptă de viteză. Mai simplu spus, nu se poate sări vreo treaptă. De exemplu, de la treapta 2 la 4 trebuie obligatoriu trecut prin treapta 3. La baza funcționării acesteia stă componentele unei cutii manuale, pedala de ambreiaj fiind înlocuită de un sistem electro-hidraulic.
Descoperă oferta de autovehicule rulate Mercedes-Benz, verificate temeinic de specialiștii Autoklass!
Inginerii de la Mercedes-Benz au îmbunătățit sistemul hidraulic din noul convertor de cuplu prezent pe 9G-Tronic, crescând eficiența acestuia cu până la 92%. Față de prima generație, 7G-Tronic, ce a fost lansată în 2003, eficiența convertorului a fost crescută cu 7%. Astfel că, 9G-Tronic reușește să convertească cea mai mare parte a puterii motorului în energie pentru puterea de tracțiune a mașinii.
Pentru liniște și confort în timpul condusului, 9G-Tronic este echipată cu un amortizor de torsiune care reduce la minimum vibrațiile transmisiei. Lubrifierea cutiei a fost și ea îmbunătățită prin cele două pompe de ulei din componență, una mecanică și una electrică, care vor funcționa simultan în cazul în care transmisia este solicitată mai mult decât în mod obișnuit, precum depășiri în forță sau situații de remorcare.
Per ansamblu, vorbim de o cutie mai ușoară și mai compactă, cu elemente din aliaje ușoare precum aluminiu și magneziu, la performanțe tehnice mult mai ridicate decât predecesoarea ei. 9G-Tronic este disponibilă pe mașinile Premium Mercedes-Benz, cu tracțiune spate, integrală sau modele hibrid.
Întreținerea unei cutii automate de viteze este mai pretențioasă, pentru simplu fapt că este mult mai complexă decât o cutie manuală de viteze. Este esențial modul în care sunt efectuate reviziile recomandate de producătorul auto, pentru o funcționare corectă a transmisiei automate.
Cauți tehnicieni de service certificați internațional? Fă o programare service Autoklass!
Sperăm să găsești rapid și convenabil modelul preferat de mașină echipată cu o cutie automată. Dacă ai întrebări, specialiștii Autoklass sunt aici pentru tine.
Sursa foto: Shutterstock, Site-uri producători