Coșul este gol.

Nici-un autovehicul nu se află in garaj.

Nici-un accesoriu nu se află la favorit.

  • Romania flagAi nevoie de ajutor?Contacteaza-ne la:
  • Ukraine flagПотрібна допомога?Зв’яжіться з нами:
  • +40 317 133 333

Totul despre presiunea în pneuri: de ce este important să o verifici și cum te asiguri că este corectă

 11 Octombrie 2023

La fel ca presiunea atmosferică, presiunea în pneuri îți poate provoca dureri de cap. Dacă aceasta este prea mare sau prea scăzută, mașina ta nu va mai rula corespunzător, nu va mai avea stabilitate pe șosea și va avea un consum crescut de combustibil. Măsurarea și reglarea corectă a presiunii reprezintă un pas esențial în mentenanța mașinii tale. Dacă te întrebi ce presiune se introduce în roți, află toate răspunsurile, în următoarele rânduri.

  • De ce se modifică presiunea în roți
  • Cum să verifici corect presiunea în pneuri
  • Valorile normale ale presiunii în pneuri
  • Pericolele unei presiuni incorecte în pneuri
  • Mercedes-Benz Tyre Pressure Monitoring


⏩ Dacă vrei o mașină elegantă și sustenabilă, modele Mercedes-Benz EQS sunt alegerea ideală. Intră acum și descoperă oferta de pe Autoklass!

De ce se modifică presiunea în roți

Presiunea în roți se modifică din următoarele cauze:

  1. Problemele de etanșeitate și scurgerile de aer: valvele pneurilor sau alte elemente de etanșeitate se uzează și nu mai dau randament. Din acest motiv, scade și presiunea. Porii sau găurile din cauciucuri produc pierderi mai rapide de presiune, pe care le vei sesiza mult mai ușor.
  2. Variațiile de temperatură: aerul din pneuri este influențat de temperatura de afară. Atunci când este cald, aerul se dilată și duce la creșteri de presiune. Pe vreme rece, aerul se contractă, iar presiunea poate scădea.
  3. Trecerea timpului și gradul de uzură: pneurile pot pierde presiune în timp, chiar și în absența unor motive evidente. Pe măsură ce se uzează, cauciucurile își pierd și din capacitatea de a menține presiunea optimă.
  4. Greutatea încărcăturii: cu cât este mai încărcată mașina, cu atât crește și presiunea asupra pneurilor. Din acest motiv, este important să verifici și să faci ajustările necesare, atunci când încarci autoturismul peste măsură, dar și atunci când îl descarci.


Cum să verifici corect presiunea în pneuri

Verificarea corespunzătoare a presiunii din pneuri este unul dintre elementele esențiale atât pentru performanțele, cât mai ales pentru siguranța ta și a mașinii tale. Așadar, pe lângă pori sau pene, ce reprezintă cele mai frecvente cauze ale pierderii de presiune din pneuri, există și alte cauze pentru care acestea se dezumflă. Variațiile de temperatură, uzura cauciucurilor sau greutatea încărcăturii pot duce și ele la fluctuații de presiune. Din acest motiv, este important să verifici presiunea în pneuri la intervale regulate de timp, pentru a te asigura că se menține la nivelul recomandat de producător.

Cum se măsoară presiunea corectă în anvelope, pas cu pas

Utilizează un manometru

Presiunea corectă în anvelope se măsoară cu ajutorul unui manometru. Îți poți achiziționa unul sau le poți folosi pe cele de la benzinării, vulcanizări și service-uri. Manometrele sunt de trei tipuri: digitale (cu afișaj electronic), cu glicerină (asemănătoare cu ceasurile mecanice) și de tip stilou (au o tijă care se introduce în valva cauciucului).

Tabel presiune anvelope - cum se citește

Pentru a determina presiunea recomandată pentru mașina ta, verifică manualul acesteia sau, mai simplu, eticheta ce cuprinde tabelul cu indicațiile referitoare la presiunea optimă a anvelopelor. Vei găsi aceste informații, cel mai adesea, în interiorul ușii șoferului, în interiorul capacului de la rezervorul de combustibil sau în portbagaj. Există unele situații, destul de rare, când presiunea diferă la roțile din față și spate. Vei vedea că unitățile sunt exprimate în PSI (pound per square inch), Bar și kPa (kilopascal). În România, unitatea de măsură a presiunii utilizată cu precădere în industria auto este barul.

Verificarea presiunii din pneuri

Un aspect important este să verifici presiunea din pneuri pe loc drept și atunci când cauciucurile sunt reci. Dacă ai făcut un drum mai lung sau afară este foarte cald, rezultatele măsurătorii pot fi eronate. Mai departe, va trebui să scoți capacul valvei atașate pneului, să conectezi manometrul, să citești presiunea și, în funcție de situație, să adaugi sau să eliberezi aer, până când vei ajunge la valorile recomandate de producătorul autoturismului. La final, va trebui să reatașezi capacul valvei. 

Valorile normale ale presiunii în pneuri

Dacă te întrebi „ce presiune se bagă în roți pe 15” sau „ce presiune se bagă în roți pe 17”, cel mai util este să mergi din nou la informațiile oferite de producătorul mașinii pe care o conduci. Câteva recomandări generale ar fi cele de mai jos:

  • pentru autoturismele obișnuite: presiunea în pneuri poate varia între 2.1 și 2.4 bar (30-35 PSI sau 207-241 kPa) pentru pneurile din față și între 2.2 și 2.5 bar (32-37 PSI sau 220-255 kPa) pentru pneurile din spate. Aceste valori sunt aproximative și variază în funcție de modelul mașinii.
  • pentru SUV-uri și vehicule utilitare: presiunea recomandată poate fi puțin mai mare decât pentru autoturisme, cel mai frecvent, în intervalul 2.4-2.8 bar (35-40 PSI sau 241-276 kPa).
  • pentru camioane și vehicule comerciale: presiunea poate varia în funcție de încărcătură. În astfel de cazuri, producătorul vehiculului sau recomandările profesionale pot oferi mai multe detalii despre presiunea adecvată.


Este important să consulți întotdeauna manualul vehiculului sau tabelul în care este notată presiunea optimă recomandată pentru anvelopele autovehiculului tău..

Presiune pneuri vară și presiune pneuri iarnă - mit sau realitate?

În general, presiunea recomandată pentru pneurile de vară și iarnă nu diferă semnificativ. Cu toate acestea, pot exista mici variații între aceste două sezoane, în funcție de specificațiile producătorului și de caracteristicile pneurilor.

În multe cazuri, recomandările pentru presiunea pneurilor de vară și iarnă sunt similare sau diferența este minimă. Aceasta se datorează faptului că, în general, temperaturile mai scăzute din timpul iernii pot duce la o ușoară scădere a presiunii pneurilor, dar această diferență nu este semnificativă.

Spre exemplu, un vehicul cu jante de 17 inci poate avea o presiune recomandată în intervalul 2.1-2.4 bar, pentru pneurile de vară, și ușor mai mare pentru cele de iarnă, pentru a compensa scăderea temperaturilor.

Răspunsul final este: NU! Nu este recomandat să scazi presiunea în pneuri, atunci când treci de la cauciucurile de vară la cele de iarnă. Nici măcar în cazuri extreme nu este necesar să intervii. Dacă ești în situația în care ai cauciucuri de vară și te prinde ninsoarea, cea mai bună practică este să conduci cu atenție și să eviți deplasările pe distanțe mari, în cazul în care condițiile de drum sunt dificile. Ideal ar fi să montezi pneurile de iarnă înainte de apariția ninsorilor.

⏩ Luxul, tehnologiile avansate și performanțele caracterizează perfect modelele Mercedes-Benz CLA. Intră și descoperă oferta Autoklass!

Pericolele unei presiuni incorecte în pneuri

Presiunea incorectă în pneuri poate avea consecințe semnificative, în primul rând, asupra siguranței tale și a celorlalți participanți la trafic. De asemenea, performanțele mașinii, durata de viață a pneurilor, eficiența consumului de combustibil vor fi și ele afectate. Iată principalele pericole ale unei presiuni incorecte în pneuri:

  1. Siguranța la volan este afectată: presiunea incorectă va afecta semnificativ manevrabilitatea mașinii și va crea riscul de a pierde controlul asupra mașinii. Instabilitatea va fi mai mare în condiții de vânt puternic sau în timpul virajelor la viteze mari.
  2. Distanțele de frânare devin mai lungi: pneurile cu presiune incorectă vor răspunde mai greu, atunci când este acționată pedala de frână. Aderența redusă la drum va face ca mașina să necesite o distanță mai mare, pentru a opri în siguranță.
  3. Pneurile se uzează neuniform: presiunea incorectă va provoca uzura neuniformă a cauciucurilor. Astfel, va fi necesar să le înlocuiești mai des și să cheltui bani în plus. De asemenea, pneurile se pot supraîncălzi, iar astfel, va crește riscul de pene sau explozii.
  4. Eficiența consumului de combustibil scade: pneurile dezumflate vor crește rezistența la rulare, iar acest lucru va duce la o scădere a eficienței consumului de combustibil și, implicit, la costuri mai mari pentru tine.
  5. Componentele suspensiei și sistemele de siguranță sunt în pericol: presiunea incorectă poate exercita și tensiuni suplimentare asupra componentelor suspensiei și direcției, ceea ce poate duce la uzură prematură și la necesitatea de a înlocui piese costisitoare. Și anumite sisteme de siguranță, cum ar fi controlul electronic al stabilității (ESC) sau sistemul de frânare antiblocare (ABS), pot avea de suferit.

Pentru a preveni aceste pericole, este esențial să verifici și să menții presiunea corectă în pneuri în mod regulat, în conformitate cu recomandările producătorului. O presiune adecvată va contribui la siguranța, performanța și eficiența mașinii tale.

Modelele Mercedes-Benz GLE sunt printre cele mai safe mașini din lume, datorită echipamentelor de siguranță inteligent coordonate. Descoperă acum oferta noastră!

Mercedes-Benz Tyre Pressure Monitoring

Mercedes-Benz Tyre Pressure Monitoring (Monitorizarea Presiunii Pneurilor) este un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS), ce are rolul de a asigura siguranța, performanța și eficiența vehiculului, prin menținerea presiunii corecte în pneuri. Acest sistem va alerta șoferul în cazul în care presiunea în pneuri scade sub nivelul recomandat sau dacă apare o anomalie. Sistemul TPMS Mercedes-Benz este bazat pe senzori montați în fiecare pneu, care măsoară presiunea și temperatura. Informațiile sunt transmise computerului de bord pentru analiză, iar sistemul va emite avertismente vizuale și sonore, de fiecare dată când va apărea o problemă a presiunii din pneuri.

Cum se utilizează Mercedes-Benz Tyre Pressure Monitoring

Pentru a verifica presiunea pneurilor, va trebui să pornești vehiculul Mercedes-Benz și să utilizezi tastele săgeată stânga sau dreapta de pe volan, pentru a ajunge la meniul „Service”, iar mai apoi, în secțiunea „Tire Pressure”. După ce vei apăsa „OK”, vei găsi presiunea fiecărui pneu.

În cazul în care lumina de avertizare galbenă TPMS apare în bord, va trebui să folosești instrucțiunile de mai sus, pentru a vedea care pneu cauzează problema. Apoi, va fi nevoie să-l verifici manual, cu un manometru de presiune, și să adăugi sau să eliberezi aerul, după cum este necesar.

După ce problema a fost rezolvată, vei putea reveni în meniul „Tire Pressure”. Uneori, vei vedea mesajul: „presiunea pneurilor va fi afișată după câteva minute” și va trebui doar să conduci o perioadă de timp și să verifici din nou dacă totul este în regulă. De asemenea, mesajul poate fi resetat manual, prin apăsarea săgeții de pe volan în jos, pentru a reporni TPMS din meniul „Tire Pressure”. Dacă vei apăsa „OK”, noile valori ale presiunii pneurilor ar trebui să fie afișate, iar lumina de avertizare ar trebui să dispară.

Acestea ar fi cele mai importante lucruri pe care trebuie să le știi despre Mercedes-Benz Tyre Pressure Monitoring. Este un sistem care te va ajuta să verifici mai eficient presiunea din pneuri și să eviți multe dintre pericolele enumerate. Nu uita că presiunea corespunzătoare în pneuri este esențială pentru siguranța ta, dar și pentru performanțele și eficiența mașinii pe care o conduci. Neglijarea acestui aspect poate avea consecințe serioase, de la riscuri crescute de accidente până la deteriorarea pneurilor sau impactul asupra consumului de combustibil. Monitorizarea și menținerea regulată a presiunii în pneuri vor contribui din plin atât la starea ta de bine, cât și a autoturismului tău.

Sursa foto: Shutterstock

MERCEDESAUTOKLASSPRESIUNEPNEURI
Citeste si
Vezi oferta pe CEL.ro