Coșul este gol.
Nici-un autovehicul nu se află in garaj.
Nici-un accesoriu nu se află la favorit.
Coșul este gol.
Nici-un autovehicul nu se află in garaj.
Nici-un accesoriu nu se află la favorit.
Ai auzit de multe ori despre distribuția auto, care poate fi de două feluri: pe lanț sau pe curea. Ambele sisteme au avantajele și dezavantajele lor, despre care vei găsi toate informațiile în acest articol. Iată care sunt cele mai importante aspecte.
Dacă te întrebi ce este distribuția auto, trebuie pornit de la denumirile în engleză ale celor două tipuri regăsite pe toate mașinile. Acestea sunt „timing chain” (pentru distribuția pe lanț) și „timing belt” (pentru distribuția pe curea). Principalul lor rol este de a conecta arborele cotit cu arborele cu came și de a sincroniza deschiderea și închiderea supapelor de admisie și evacuare. Fără distribuție, motorul nu ar funcționa, indiferent că este vorba de curea sau lanț. Înlocuirea distribuției este un proces ce necesită multă îndemânare și atenție, așa că este indicat să apelezi doar la ajutorul reprezentantelor auto si service-urilor autorizate. Orice aliniere greșită a componentelor poate duce la defecțiuni grave ale motorului.
Așadar, avem motoare cu distribuție pe lanț și motoare cu distribuție pe curea. Principala diferență dintre cele două sisteme constă în durata de viață. Distribuția auto pe lanț este mult mai rezistentă. Majoritatea producătorilor recomandă verificarea ei la peste 200.000 de kilometri. În schimb, distribuția auto pe curea necesită o mai mare atenție. În general, va fi nevoie să o înlocuiți la fiecare 100.000 de kilometri sau chiar mai puțin.
O curea de distribuție poate echivala, în cele mai multe cazuri, cu un motor mai silențios. Este unul dintre avantajele sale în comparație cu distribuția auto pe lanț. Iată care sunt punctele forte și cele slabe ale celor două sisteme.
După cum am mai spus, principalul avantaj al distribuției pe lanț este acela că rezistă mult mai mult și că sunt foarte rare cazurile în care trebuie înlocuită. Acest lucru înseamnă costuri mai mici de mentenanță și mai puține bătăi de cap.
În schimb, costurile mașinilor cu distribuție pe lanț sunt mai mari. De asemenea, dacă va trebui înlocuită la un moment dat, distribuția pe lanț va fi mai scumpă. Un alt dezavantaj ar fi acela că în unele situații, motoarele cu distribuție pe lanț sunt mai zgomotoase.
La capitolul avantaje, regăsim costurile mai mici atât la achiziția inițială, cât și pentru a schimba distribuția pe curea. Acest sistem a fost introdus pentru a menține mai scăzute costurile de producție. Un alt avantaj este acela că o curea de distribuție este mai silențioasă, de cele mai multe ori.
Rezistența redusă și faptul că trebuie schimbată după un anumit număr de kilometri, în funcție de specificațiile producătorului auto, sunt principalele dezavantaje ale distribuției auto pe curea. Cureaua de distribuție trebuie înlocuită împreună cu rolele și pompa de apă, elemente care aduc costuri suplimentare. Chiar și fără simptome, se poate ajunge la ruperea curelei îmbătrânite și provocarea unor daune substanțiale motorului.
Mercedes-Benz este una dintre acele mărci auto cu distribuție pe lanț la toate modelele. Spre exemplu, în cazul unei mașini Mercedes-Benz CLA cu distribuție pe lanț, se face o verificare la 250.000 de kilometri (în cazul modelelor mai vechi) și la 150.000 de kilometri, la cele de generație mai nouă.
Simptomele unei distribuții pe lanț defecte sunt ușor de sesizat, în comparație cu distribuția pe curea.
În cazul distribuției pe curea, singurele simptome sunt niște zgomote ușoare în timpul mersului, destul de greu de observat.
În cazul distribuției pe lanț, la care sunt extrem de rare situațiile de avarie, vei avea următoarele semnale de alarmă:
Pentru a evita problemele cu distribuția auto, este indicat să faci reviziile la numărul de kilometri sau intervalele recomandate de producător în cartea tehnică a mașinii.
Acestea sunt cele mai importante informații pe care trebuie să le cunoști despre distribuția auto pe lanț și pe curea.
Sursa foto: Shutterstock