Coșul este gol.

Nici-un autovehicul nu se află in garaj.

Nici-un accesoriu nu se află la favorit.

  • Romania flagAi nevoie de ajutor?Contacteaza-ne la:
  • Ukraine flagПотрібна допомога?Зв’яжіться з нами:
  • +40 317 133 333

Ce este ESP şi cum acţionează pe mașinile Mercedes-Benz

 30 Aprilie 2024

Siguranța pe drumuri a devenit în ultimii ani un obiectiv principal pentru industria auto. Din acest motiv, dezvoltarea și implementarea sistemelor de siguranță activă sunt vitale în eforturile de a reduce numărul accidentelor. Pe scurt, ESP, cunoscut și sub numele de Programul de Stabilitate Electronică, reprezintă un sistem de siguranță care susține stabilitatea și asigură controlul vehiculului în condiții dificile. Acesta se activează automat atunci când detectează derapaje sau pierderi de control provocate de drumuri dificile sau viteze neadecvate. 

În acest articol vei afla ce este ESP la mașină și toate detaliile despre funcționalitatea acestuia.

  • Ce este ESP și cum funcționează
  • Istoric sistem ESP: cum a apărut
  • Care sunt componentele unui sistem ESP
  • Ce trebuie să faci când acționează sistemul ESP
  • Motive pentru care stă martorul ESP aprins
  • Când trebuie dezactivat sistemul ESP



Ce este ESP și cum funcționează

Te-ai întrebat și tu ce înseamnă ESP? Sistemul Electronic Stability Program sau ESP, pe scurt, este o tehnologie avansată de siguranță activă utilizată pentru a îmbunătăți stabilitatea unui vehicul în condiții de condus dificile. Acest sistem monitorizează continuu viteza roților, unghiul de viraj al volanului, orientarea mașinii și accelerația laterală prin intermediul senzorilor. În momentul în care detectează o discrepanță între direcția dorită de șofer și traiectoria vehiculului, ESP intervine automat, ajustând forța de frânare la una sau mai multe roți și, dacă este necesar, reducând puterea motorului. Acest lucru ajută la prevenirea patinării și pierderii controlului, asigurând o aderență optimă și o direcție stabilă.

Dacă ești în căutarea unei oferte pentru mașina dorită, te afli în locul potrivit. Accesează acum ofertele Spring Deals de la Autoklass!

Avantajele sistemului ESP

În prezent, toate mașinile sunt echipate cu acest sistem, indiferent de marcă. Iată câteva dintre avantajele ESP-ului:

Control îmbunătățit în situații critice

Sistemul ESP este deosebit de util când efectuezi o manevră bruscă sau conduci în condiții dificile, prevenind derapajele. Acesta intervine rapid, ajutând vehiculul să se realinieze la traiectoria dorită.

Siguranță pe orice tip de carosabil

ESP-ul este de un real folos pe drumuri umede, înghețate sau acoperite de zăpadă, asigurând stabilitatea mașinii și prevenind derapajele. Totuși, pentru a maximiza siguranța, trebuie să ai anvelope adecvate condițiilor și să nu depășești limita de viteză stabilită pentru drumul respectiv.

Evitarea mai ușoară a obstacolelor

Cu suportul ESP, poți ocoli mai eficient obstacolele neașteptate, cum ar fi o groapă sau un animal pe carosabil, fără teama de a pierde controlul vehiculului.

Istoric sistem ESP: cum a apărut

Originea sistemului ESP, denumit de mulți și ESC (Electronic Stability Control), este strâns legată de Mercedes-Benz, marcând un punct de referință în evoluția tehnologică auto. Dezvoltat în colaborare cu Bosch, ESP a fost introdus pentru prima dată în 1995 pe Mercedes-Benz Clasa S. Aceasta a reprezentat o revoluție în industria auto, stabilind un nou standard de siguranță. De atunci, ESP a devenit o caracteristică comună, prezentă la majoritatea autovehiculelor moderne, datorită eficacității sale în reducerea accidentelor cauzate de derapaje. 

În conformitate cu legislația actuală, începând cu 1 noiembrie 2014, adică de 10 ani, toate autovehiculele noi comercializate în Europa trebuie să fie echipate obligatoriu cu sistemul ESP.

Descoperă acum autovehiculele Mercedes-Benz la Autoklass! Programează-te la un test drive de neuitat cu autovehiculul visurilor tale.

Care sunt componentele unui sistem ESP

Un sistem ESP este compus din mai multe componente cheie care lucrează împreună pentru a detecta și a corecta orice deviație de la traiectoria intenționată:

  • Senzorii de viteză: Echipat în fiecare roată, sistemul ESP dispune de senzori de viteză care monitorizează și măsoară viteza de rotație a roților, trimițând aceste date către unitatea centrală de control a sistemului.
  • Senzorul unghiului de viraj al volanului: O componentă crucială a sistemului, acest senzor înregistrează unghiul de viraj al volanului, detectând mișcările acestuia și furnizând informații relevante către unitatea de control.
  • Senzorul de rotație a mașinii: Sistemul ESP include și un senzor care măsoară rata de rotație a vehiculului pe axa sa verticală, informație esențială pentru identificarea oricăror devieri de la traiectoria planificată.
  • Unitatea de control și modulatorul electrohidraulic: Unitatea centrală de control primește și analizează datele de la toți senzorii, evaluând dacă este necesară o intervenție. Modulatorul electrohidraulic joacă un rol esențial în aplicarea controlată a forței de frânare pe fiecare roată, ajutând astfel la corectarea traseului vehiculului pentru a-l menține pe direcția stabilită.

Progresul tehnologic este continuu, motiv pentru care sistemul ESP este într-o constantă evoluție. Acesta este periodic îmbunătățit cu noi componente pentru a crește performanța de manevrabilitate. În acest context, sistemul poate fi echipat cu senzori de accelerare laterală și longitudinală, tehnologie activă de prevenire a răsturnării, un sistem de control adaptiv care reglează funcționarea în funcție de greutatea vehiculului, precum și senzori ce detectează înclinația mașinii pentru a preveni alunecarea în timpul staționării pe pante.

În cazul în care cauți piese pentru Mercedes-Benz, smart sau Honda, venim în ajutorul tău. Descoperă gama variată de piese de la Autoklass!

Ce trebuie să faci când acționează sistemul ESP

Sistemul ESP este activat atunci când când există pericolul de derapaj sau pierderea controlului vehiculului. În momentul în care sistemul ESP auto se activează, trebuie să menții controlul ferm al volanului și să te abții de la manevre bruște. Sistemul va efectua ajustările necesare pentru a asigura stabilitatea mașinii, iar rolul tău ca șofer va fi minimizat. Deci, rămâi calm și concentrează-te pe drum. 

Este important să înțelegi că, deși senzorul ESP funcționează în mod discret pentru a te ajuta să menții direcția corectă, acesta nu poate contracara complet legile fizicii. Totodată, evită să frânezi brusc. Lasă sistemul ESP să regleze frânarea fiecărei roți individual, contribuind astfel la redresarea vehiculului.

Motive pentru care stă martorul ESP aprins

Probabil că ai întâmpinat până acum eroarea ESP System Fault și te-ai întrebat ce înseamnă. Există câteva cauze principale care pot determina aprinderea indicatorului ESP pe panoul de bord, printre care se numără:

Defecțiuni ale senzorilor de viteză: Sistemul ESP se bazează pe senzorii de viteză amplasați la fiecare roată pentru a urmări viteza de rotație a acestora. Dacă unul sau mai mulți dintre acești senzori sunt defecți sau nu mai transmit informațiile necesare către unitatea centrală de control, martorul ESP va sta aprins in bord.

Probleme la senzorul unghiului de direcție: Acest senzor urmărește mișcările volanului și transmite datele corespunzătoare către unitatea de control a sistemului ESP. O defecțiune a acestui senzor poate conduce la aprinderea indicatorului ESP.

Erori ale unității de control: Unitatea de control a sistemului ESP prelucrează datele primite de la senzori și determină necesitatea unei intervenții. O defecțiune sau o problemă de comunicare la nivelul acestei unități poate cauza activarea martorului ESP din bord.

Condiții de drum cu aderență redusă: Sistemul ESP poate detecta scăderea aderenței pe anumite secțiuni de drum, cum ar fi cele umede sau acoperite cu gheață. În aceste condiții, sistemul poate interveni pentru a menține stabilitatea vehiculului, iar indicatorul ESP se poate aprinde pentru a semnala această intervenție.

Când este activat indicatorul ESP, este recomandat să verifici vehiculul într-un service autorizat pentru identificarea și remedierea problemei. De asemenea, condu cu atenție și evită manevrele bruște până când situația este clarificată.

Când trebuie dezactivat sistemul ESP

Deși este recomandat să păstrați sistemul ESP activ, există situații când poate fi benefică dezactivarea temporară, cum ar fi:

  • Condusul pe zăpadă mare sau nisip – Aici, roțile trebuie să patineze ușor pentru a câștiga tracțiune.
  • Utilizarea unor tehnici de conducere sportivă – Într-un mediu controlat, cum ar fi pe un circuit, dezactivarea ESP permite șoferilor experimentați să exploreze limitele mașinii.
  • Când faci o pană – Atunci când schimbi o roată cu pană cu roata de rezervă de dimensiuni reduse disponibilă trebuie apăsat butonul ESP off. Diferența în mărimea roților poate împiedica sistemul ESP să funcționeze corect.

În orice altă situație, este sigur să lași sistemul ESP să funcționeze, întrucât îți oferă protecție sporită și un plus de siguranță.

Cum se dezactivează sistemul ESP la Mercedes-Benz

Nu sunt multe situații în care ai nevoie să dezactivezi sistemul ESP, dar dacă vrei să te bucuri de performanțele unui Mercedes-AMG E63 S, spre exemplu, poți accesa setările ESP din meniul de infotainment situat în spatele volanului. După dezactivare, martorul ESP va fi aprins în bord la vehiculul Mercedes și va semnala că toți senzorii au fost opriți. Totuși, este esențial să reactivezi sistemul ESP înainte de a continua drumul, deoarece acesta joacă un rol important în funcționarea vehiculelor Mercedes-Benz.

Această tehnologie, care a fost o premieră pentru Mercedes-Benz, continuă să fie un element esențial în construirea unor mașini sigure, fiabile și înalt tehnologizate. Prin implementarea sistemului ESP, Mercedes-Benz demonstrează angajamentul său continuu față de inovație și siguranța pasagerilor.

Sursă foto: shutterstock.com, shutterstock.com, shutterstock.com, shutterstock.com, shutterstock.com, shutterstock.com.

ESP MERCEDES-BENZ
Citeste si
Vezi oferta pe CEL.ro