Descoperă stocul de autovehicule la prețuri avantajoase!
Află mai multe
Coșul este gol.
Nici-un autovehicul nu se află in garaj.
Nici-un accesoriu nu se află la favorit.
„Winter is coming” este celebra replică pe care probabil că o știi deja din Game of Thrones. Este o realitate. Iarna vine și ne surprinde aproape în fiecare an nepregătiți, mai ales când vine vorba de operațiunile de deszăpezire, dar și de mașina personală. Dacă te întrebi când se schimbă cauciucurile de vară cu cele de iarnă, a venit momentul să afli toate răspunsurile. Prevederile legale sunt destul de clare și este important să le respecți pentru a evita amenzile. Mai importantă de atât este însă siguranța ta la volan. Mașina trebuie să fie echipată corespunzător, atât pe timp de iarnă, cât și vara.
Legile din România nu prevăd cu exactitate data când se schimbă cauciucurile de vară cu cele de iarnă. În schimb, sunt cuprinse o mulțime de reglementări în Codul Rutier. Iată câteva dintre cele mai importante, pe care este bine să le cunoști.
În primul rând, trebuie să știi că nu ai voie să circuli cu mașina pe drumurile publice acoperite de zăpadă, gheață sau polei, dacă aceasta nu este dotată cu anvelope de iarnă. Încălcarea acestei prevederi legale constituie contravenție, iar consecințele ar putea fi destul de grave.
Cu toate că nu sunt menționate în Codul Rutier, sunt acceptate și cauciucurile all season. Potrivit unui comunicat de presa emis de RAR la finalul lui 2021, toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională rutieră.
Descoperă Pachetele service Autoklass
Așadar, momentul în care se pun cauciucurile de iarnă coincide cu primul îngheț sau prima zăpadă. Dacă vei fi prins că circuli cu anvelope de vară, atunci când e polei sau ninge, te vei alege cu o amendă usturătoare și ți se va reține certificatul de înmatriculare (talonul) până în momentul în care faci dovada că ai montat cauciucurile corespunzătoare. De asemenea, ți-ai putea pierde și carnetul de conducere.
Amenda este încadrată în clasa a IV-a de sancțiuni. Acest lucru înseamnă că vei primi de la 9 la 20 de puncte-amendă. Un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului. În traducere, înseamnă că vei avea de plătit între 1.305 și 2.900 de lei. Așa cum îți spuneam, vei rămâne și fără talon, iar dacă agentul de circulație este foarte drastic, ți-ar putea reține și permisul pentru 30 de zile. Dreptul de conducere se suspendă pentru 15 puncte de penalizare.
Vezi AICI oferta noastra de MASINI MERCEDES-BENZ
Am vorbit foarte mult despre partea legală, dar a venit momentul să îți spunem și care sunt pericolele la care te expui, în momentul în care nu ai mașina echipată corespunzător pentru iarnă. Când temperaturile scad sub 7-8 grade Celsius, anvelopele de vară devin mai rigide și își pierd din aderență. Prin urmare, mașina nu va mai frâna eficient și va deveni instabilă pe carosabilul înghețat sau înzăpezit. Chiar dacă drumul este uscat, ai putea întâlni porţiuni unde există risc de formare a poleiului, de aceea nu este în regulă și nici legal să conduci un autovehicul care nu este echipat cu anvelope de iarnă. Mai pe scurt, poți riscaproducerea unor accidente rutiere grave.
Mare atenție și la vechimea cauciucurilor, fie că sunt de vară sau de iarnă. După cinci ani de utilizare, acestea ar trebui examinate cel puțin o dată pe an de o persoană calificată. Zece ani reprezintă perioada maximă de folosire a unui cauciuc. Pentru a-i verifica data fabricației, trebuie să cauți numărul DOT de pe margine.
O altă recomandare a specialiștilor face referire la anvelopele all season. După cum ți-am spus, acestea sunt legale pe timp de iarnă în România și nu vei primi amenzi, în cazul în care le folosești. În schimb, trebuie să știi că se comportă bine doar în condiții specifice iernilor ușoare. Dacă ai de mers pe drumuri acoperite cu gheață sau cu zăpadă, anvelopele de iarnă își vor face mult mai bine treaba. Aceeași regulă este valabilă și pentru cauciucurile de vară. Sunt mai eficiente la temperaturi ridicate, în comparație cu cele all season.
Programeaza-te rapid la o verificare
Schimbul roților de vară cu cele de iarnă nu este o operațiune foarte costisitoare. Indicat este să apelezi la ajutorul unui service autorizat pentru a face trecerea fără efort și a fi sigur că anvelopele au fost montate corespunzător. Pentru a evita aglomerația, stai cu ochii pe prognoza meteo și schimbă-le înainte de sosirea frigului. Știi deja că, la prima ninsoare, se fac cozi kilometrice la toate service-urile și vulcanizările. În iarna lui 2021, prețurile pentru un schimb de anvelope au fost cuprinse între 150 și 200 de lei. Inflația și criza ar putea duce la o creștere a tarifelor.
În sens invers, nu există nicio prevedere în lege despre când se schimbă anvelopele de iarnă cu cele de vară, deși poate ar fi necesară.
Nu este deloc indicat să folosești cauciucurile de iarnă pe parcursul întregului an. Acestea au un randament foarte slab și capabilitățile de frânare sunt afectate atunci când este foarte cald. Anvelopele de iarnă devin mai moi la temperaturi joase și mai rigide la temperaturi mari. Prin urmare, vara vor avea aderența și puterea de frânare scăzute. Cauciucurile de vară sunt special concepute pentru asfalt uscat și ploaie. Așadar, folosește fiecare tip de anvelopă în sezonul potrivit. Siguranța ta este cea mai importantă.
Acestea sunt aspectele esențiale referitoare la trecerile de la cauciucurile de vară la cele de iarnă și invers. Sperăm ca informațiile să îți fie de folos.
Sursa foto: Shutterstock